Pieśń Lodu i Ognia to cykl powieści fantasy autorstwa George’a R. R. Martina, rozgrywający się w wymyślonym przez niego świecie, w którym pory roku mogą trwać kilka kalendarzowych lat.
Dotychczas ukazały się następujące tomy:
Gra o tron (Game of thrones)
Starcie królów (A Clash of Kings)
Nawałnica mieczy (A Storm of swords)
Uczta dla wron (A Feast for Crows)
Taniec ze smokami (A Dance with Dragons)
W przygotowaniu kolejne dwa tomy:
Wichry zimy (The Wind sof Winter)
A Dream of Spring
Narracja prowadzona jest z punktu widzenia różnych bohaterów (tzw. POV – point of view). Do najważniejszych narratorów należą Arya, Bran i Sansa Starkowie, Jon Snow, Tyrion Lannister, Daenerys Targaryen oraz Jaime Lannister. Opowieść snują nie tylko bohaterowie pozytywni, Martin dopuszcza do głosu także antagonistów, co pozwala czytelnikowi zapoznać się z ich motywacją oraz oceną sytuacji.
Oprócz powieści wchodzących w skład Pieśni Lodu i Ognia Martin publikuje opowiadania, których akcja dzieje się w wymyślonym przez niego świecie, kilkadziesiąt lat przed rozpoczęciem fabuły „Gry o tron”. W Polsce opowiadania te zostały zebrane w tomie „Rycerz Siedmiu Królestw” („Wędrowny rycerz”, „Zaprzysiężony miecz”, „Tajemniczy rycerz”), a wcześniej można było je przeczytać m.in. w antologiach „Legendy”.
Polskim wydawcą książek George’a R. R. Martina jest poznańskie wydawnictwo Zysk i S-ka, a tłumaczem Michał Jakuszewski.
Ogromną popularność Pieśń Lodu i Ognia zdobyła dzięki przygotowanemu przez HBO serialowi „Gra o tron”. Pierwszy sezon pokrywa się dość wiernie z pierwszym tomem powieści, w kolejnych sezonach rozbieżności między książką a ekranizacją stają się coraz większe. Z uwagi na przysłowiowe powolne tempo pisania G. R. R. Martina, serial po pięciu sezonach dogonił akcję literackiego pierwowzoru. Mimo starań i deklaracji autora, by zdążyć z premierą „Wichrów zimy” przed szóstym sezonem serialu produkcja HBO wyprzedziła książkowy pierwowzór, zdradzając rozwiązania niektórych wątków.
Na podstawie Pieśni Lodu i Ognia powstały również gry komputerowe, gry planszowe, gry karciane oraz fabularne.
(aw)